"Mun lapsi ei osaa uida" vol.1

Heippa!

Kuten edellisessä postauksessa lupasin, tässä postauksessa luvassa vinkkejä lapsen uinninopetteluun ja jatkoa on luvassa kahden postauksen verran.  Seuraavat opeteltavat asiat tulevat lähes poikkeuksetta eteen myös lasten uintikursseilla. Käydään läpi siis myyräuinnin perusasiat ja ensimmäiset askeleet pikkutyyppien (ja miksei vähän isompienkin) uintipolulla. 

Lasten+pienryhmä1.jpg

 

1. Sukeltaminen

Ensimmäinen harjoiteltava asia on sukeltaminen. Sukeltamisella ei tässä yhteydessä tarkoiteta mahdollisimman pitkää tai syvää sukellusta. Riittää, että kasvot uskaltaa laittaa veteen ja puhaltaa nenästä kuplia. Sukeltamisella pääsee jo pitkälle, kun ei arastele veden joutumista silmään (tähän toki auttaa myös uimalasit!) Nenästä ei tarvitse pitää kiinni, kun hengittää ulos nenän kautta, jolloin nenään ei mene vettä. Sukeltamista/kasvojen laittamista veteen voi olla hauska harjoitella esimerkiksi sukelluslelujen, kuten renkaiden avulla.

 

2. Liuku

Kun kasvot on kasteltu veteen, on aika harjoitella jalkojen irrottamista pohjasta. Seuraava opeteltava taito on siis liuku. Tässäkin riittää, että aluksi ponnistaa hieman vauhtia altaan pohjasta/seinästä ja liukuu metrin tai pari. Vauhdin loputtua jalat pohjaan. Lasta voi auttaa ottamalla käsistä kiinni ja antamalla vähän vauhtia.

 

3. Potkut

Liu'un jälkeen harjoitellaan potkimista. Potkuissa on tärkeää tehdä liike koko jalalla, eikä ainoastaan polvesta alaspäin. Ideana on, että vettä oikeasti potkitaan, ei poljeta. Potkujen kanssa kannattaa lähteä liikkeelle liu'usta ja lisäämällä siihen muutaman potkun perään. Jälleen kerran jalat pohjaan, kun vauhti loppuu. Potkuja voi treenata enemmän myös uimalautaa apuna käyttäen, jolloin lauta kelluttaa ja tukee ylävartaloa.

Lasten+pienryhmä3.jpg

 

4. Käsivedot

Kun potkiminen sujuu ja kasvot uskalletaan laittaa veteen, voidaan siirtyä "ihan oikeaan uimiseen".  Näin aluksi harjoitellaan myyräuinnin käsiveto. Myyräuinti on monelle tutun koirauinnin variaatio, jossa kasvot pidetään vedessä. On hyvä opetella jo alusta lähtien uimaan kasvot vedessä, jolloin pidemmällä tähtäimellä ja uintimetrien karttuessa niska-hartiaseutu ei jumitu ja kipeydy.  Toisaalta uiminen kasvot vedessä on myös kevyempää, koska silloin myös alarkoppa pysyy paremmin pinnalla. Käsivetoja harjoitellessa on tärkeä muistaa, että maltti on valttia ja pitkä veto sekä rauhallinen tahti on taloudellisempi kuin käsien armoton vispaaminen.

P2280282.jpg

 

Tässä siis lyhyesti perusjutut myyräuinnin harjoitteluun. Luvassa vielä samanlainen setti selkäuinnista ja lisäksi muita vesitemppuja. Tärkeintä uinnin opettamisessa lapselle on kuitenkin kannustava asenne ja pysyminen rauhallisena. Satavarmasti nenään menee toisinaan vettä ja välillä yskittää, mutta se ei todellakaan haittaa (sitähän sattuu ihan kaikille). Harjoittelussa tulisi edetä lapsen omaan tahtiin, painostamatta ja pakottamatta mihinkään, mutta kuitenkin lapsen rajoja pikkuhiljaa venyttäen.

Kivoja uintihetkiä!

-Sanna

Psst! Jos uintiharjoittelu tuottaa liikaa päänvaivaa, kannattaa miettiä sen ulkoistamista. Meiltä löytyy kattava tarjonta uinninopetusta lapsille yksityistunneista ja pienryhmistä kursseihin. Kurkkaa uimaopetus.fi

Laura ManninenComment