Tukiharjoittelu luo turvan

Heippa! Mitä teille kuuluu? Mulla rullaa hyvin. Kiirettä pitää mutta se on ihanaa kiirettä ja viikonloput saan olla ihan vaan sekä keskittyy treenaamiseen. Onpa voimaannuttavaa antaa itellensä viikonloppuja!

Mun jooga harjottelu on jäänyt pysyäkseen. Tunnen kuinka se luo voimavaroja ihan kaikkeen harjotteluun mitä teen niin fyysisesti kuin henkisestikin. Fysioterapeuttien kanssa käytyjen ryhti-keskustelujen, joogan, valmentamisen ja oman kokemuksen perusteella oon vihdoin löytänyt sen ajatuksen mitä keskivartalossa pitäisi oikeasti tapahtua kaikessa lajiharjoittelussa sekä ihan normi elämässä. Ei siihen mennyt kun reilu 20 vuotta... Kaikki on aina kyllä kertonut ja puhunut kevan tärkeydestä ja samanlainen saarnaaja oon ite ollut omille valmennettaville, mutta oikea syvä ymmärrys asiaa kohtaan alkaa löytyä vasta nyt. Koen ite että oon päässyt astetta syvemmälle ajatuksessa asian kanssa. Mun matka kohti ryhdikästä urheilua ja elämää on vielä kaukana, mutta oon löytänyt keinot siihen! 

Muutenkin lajikohtainen tukiharjoittelu on olennaista. kauhistuttaa katsoa iron manille treenaavia jotka vaan juoksevat... Lihashuolto ja tukiharjoittelu ihan nollassa. Pelkään, että ihmisten paikat alkaa paukkumaan ja nopeasti. 20km lenkki ei tee hyvää jos ei muista mitä kaikkea sen ympärille tarvii rakentaa. Pidä huoli sun keskivartalosta, se on ihmisen voiman keskus joka pitää raajat paikallaan ja turvassa. Pidä huoli liikkuvuudesta, vammojen yksi iso syy on tässä. Liian kankeeta porukkaa liikkeellä ja rasitus maksimissa... Jopa on mun veli joka on kuitenkin ammattiurheilija päätti 2 vuotta sitten alkaa venyttelemään, joka oli oikeesti lihashuollon antikannattaja. Loukkaantumisriski on niin paljon isompi kun et huolla. Pitäkää huoli itsestänne ja treenatkaa turvallisesti.

Astangajoogan aurinkotervehdys... Tästä se idea koko hommaan lähtee. Yli 10 vuoden tauon jälkeen mulla meni spiraali joogan jälkeen... Ja nyt myös miesten etunojapunnerrukset alkaa nousta eikä keskivartalo falskaa. Etunojat on aina ollu mulle vaikeita. Pelkkä jooga.. ei mitään muuta. <3 

Vilman tyylinäytös punnerruksesta. Punnerrus on todella kokovaltainen harjoitus ja laji kun laji niin tästä on hyötyä!

Syvät lihakset ovat kaikissa lajessa tärkeitä. Tää harjotus tekee makosaa keskivartalolle, olkapäille, pakaroille ja itseasiassa koko kropalle. Tätä muutama minuutti putkeen niin varmaan alkaa toimia!

Tää harjotus on mun lemppari uimaria ajatellen. Tässä koko kroppa joutuu töihin. Uinnissa on tärkeää keskivartalon hallinta, mutta kuitenkin käsien tulisi liikkua. Ehdoton ykkönen vesitreenaajille!! Kokeilkaa ihmeessä.

Tässä vaan muutama juttu mitkä on mua jessannu jo vuoden päivät eteenpäin mun keskivartalon tuen löytymiseen ja astangaa liikkuvuuteen. Mikä teidän lemppari on kuivalle? 

ISO KIITOS VILMA <3 Oot kehittynyt ihan tosi paljon 5 vuodessa. Go girl!!